Από τον Οκτώβριο 2024 έως τον Μάιο 2025, μαθητές της Α τάξης από το Α3 και τοΑ4 του 1 ου Λυκείου Καβάλας συμμετείχε με ενθουσιασμό στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα e-Twinning, με επίκεντρο μια φαινομενικά απλή αλλά βαθιά ουσιαστική πρωτοβουλία: το Buddy Bench, ή όπως λέμε στα ελληνικά, το Παγκάκι του Φίλου. Ένα παγκάκι, σύμβολο ενσυναίσθησης, φιλίας και αλληλεγγύης, αποτέλεσε τον καταλύτη για ένα συναρπαστικό ταξίδι μάθησης και δημιουργικότητας. Η συνεργασία έγινε μεταξύ 10 χωρών όπου εκτός από την Ελλάδα συμμετείχαν η Γερμανία, η Ιταλία, η Ισπανία, η Ουκρανία, η Παλαιστίνη, η Τουρκία, η Σλοβακία, το Βέλγιο, η Βόρεια Μακεδονία.
Από τη σύλληψη της ιδέας έως τον προσδιορισμό των αξιών: Τον Οκτώβριο ξεκινήσαμε το έργο, συζητώντας για τις αξίες και τις αρετές που θεωρούνται θεμελιώδεις σε κάθε χώρα. Επιπλέον, ασχοληθήκαμε με την απεικόνιση του Buddy Bench καθώς και με τη δημιουργία λογότυπου και συνθήματος που να αποτυπώνει τον στόχο της πρωτοβουλίας. Τον Νοέμβριο, η τάξη μας αφιερώθηκε στην αναζήτηση των αξιών (values) που θεωρούνται σημαντικές για την εξασφάλιση της ευημερίας όλων. Ορισμένες ομάδες εργάστηκαν πάνω σε θετικές αξίες, ενώ άλλες επικεντρώθηκαν στις αρνητικές. Στη συνέχεια συζητήσαμε ποιες από αυτές είναι οι πιο σημαντικές και ουσιαστικές για εμάς: ΑΓΑΠΗ, ΥΓΕΙΑ, ΑΛΗΘΕΙΑ — και δώσαμε στον καθένα τον ορισμό του στα αγγλικά.
Πολιτισμικές Ανταλλαγές και Νέες Προοπτικές: Η δραστηριότητα που προτάθηκε για τον μήνα Δεκέμβριο είχε εορταστικό χαρακτήρα, καθώς περιλάμβανε ανταλλαγή χριστουγεννιάτικων δώρων. Σε κάθε μία από τις 10 συμμετέχουσες χώρες αντιστοιχίστηκε μια άλλη, στην οποία έπρεπε να σταλεί ένα δώρο για τα Χριστούγεννα. Σε εμάς ανατέθηκε η Ισπανία, στην οποία στείλαμε μια συλλογή από παραδοσιακές ελληνικές χριστουγεννιάτικες συνταγές καθώς και παραδοσιακά
γλυκά. Αντίστοιχα, λάβαμε δώρα από τους Ουκρανούς συναδέλφους μας: γλυκά και παραδοσιακά δωράκια. Τον Φεβρουάριο, συμμετείχαμε σε διαδικτυακή συνάντηση με ένα σχολείο από τη Παλαιστίνη. Κατά τη διάρκεια του meeting ανταλλάξαμε απόψεις σχετικά με τις αξίες που είχαμε επεξεργαστεί, δηλαδή τις θετικές και αρνητικές αρετές που θεωρούνται σημαντικές στις χώρες μας. Έπειτα, οι καθηγητές δημιούργησαν διεθνείς ομάδες και όρισαν αρχηγούς, οι οποίοι έστειλαν τις ίδιες τρεις ερωτήσεις σε όλα τα μέλη της ομάδας τους. Όταν συγκεντρώθηκαν οι απαντήσεις, οι μαθητές δημιούργησαν παρουσιάσεις με τις διαφορετικές απόψεις.
Καινοτομία και Δημιουργικότητα με την Τεχνητή Νοημοσύνη: Τον Μάρτιο και τον Απρίλιο, το έργο άνοιξε νέους δρόμους μέσα από την καινοτομία. Επεξεργαστήκαμε τους δέκα πιο σημαντικούς πυλώνες αξιών της χώρας μας και με τη βοήθεια τριών εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης. Στη συνέχεια γράψαμε αντίστοιχες φράσεις στα αγγλικά και στα ελληνικά, δημιουργήσαμε εικόνες, και ζητήσαμε από την ΤΝ να μας δείξει τη σημασία κάθε αξίας στο πλαίσιο της ιστορίας και της πολιτικής της Ελλάδας.
Από την πολιτισμική ανταλλαγή με σχολεία άλλων χωρών, μέχρι τη χρήση της τεχνολογίας ως εργαλείο δημιουργίας και έκφρασης, οι μαθητές καλλιέργησαν πολύτιμες δεξιότητες του 21ου αιώνα και απέκτησαν ουσιαστική επίγνωση της σημασίας της συμπερίληψης.
Το “Buddy Bench” δεν ήταν απλώς μια άσκηση στη δημιουργικότητα. Ήταν ένα μάθημα ζωής. Και πλέον, το “Buddy Ακρόασης” για το επόμενο σχολικό έτος, θα μπορεί να προσφέρει χώρο, άκουσμα και καλοσύνη σε όσους τη χρειάζονται.


