Υλοποιώντας τον Δείκτη τέθηκε ο στόχος της κινητοποίησης του ενδιαφέροντος των μαθητών και της ενεργοποίησής τους στη διαδικασία μάθησης. Γι’ αυτόν τον λόγο εφαρμόσαμε καινοτόμες πρακτικές και νέα μοντέλα μάθησης. Λαμβάνοντας υπόψη τις απαντήσεις των μαθητών στο αρχικό ερωτηματολόγιο google form έγινε σαφές πως η αποδοχή αυτών των πρακτικών από την πλευρά των μαθητών και η ανάγκη ενίσχυσης αυτών ήταν γεγονός.
Πιο συγκεκριμένα:
- Στο μάθημα της Έκθεσης της Γ Λυκείου οι μαθητές, αφού έγραψαν την έκθεση, προχώρησαν στην διόρθωση αυτής με τη βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης. Στο τέλος ακολούθησε συζήτηση, αφού πρώτα τέθηκαν συγκεκριμένα ερωτήματα.
- Πώς σας φάνηκε η χρήση του AI στη διόρθωση της έκθεσής σας;
- Τι κερδίσατε;
- Το θεωρείτε αξιόπιστο;
- Μπορεί να σας βοηθήσει;
Η συζήτηση είχε στόχο την καλλιέργεια της κριτικής ικανότητας των μαθητών στην μη άσκοπη χρήση της ΑΙ.
- Το ίδιο έγινε όταν οι μαθητές κλήθηκαν να δουλέψουν ομαδοσυνεργατικά και να γράψουν συγκεκριμένα τμήματα μιας Έκθεσης και μετά ζήτησαν από το εργαλείο chat gpt να τους γράψει και αυτό. Παράλληλα, η εκπαιδευτικός κλήθηκε και η ίδια να ανταποκριθεί στις ίδιες ασκήσεις. Τέλος, οι μαθητές σύγκριναν τα τρία κείμενα που είχαν στη διάθεση τους, τα αξιολόγησαν και κατέληξαν σε συγκεκριμένα συμπεράσματα για τη χρήση της ΑΙ.
- Στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών στη Β Λυκείου οι μαθητές δουλεύοντας διάφορα φύλλα εργασίας κλήθηκαν να παράγουν
- Meme’s αναφορικά με τα όρια της πολιτικής εξουσίας αλλά και τα όρια της εξουσίας των ΜΜΕ
- Δραματοποίηση της σκηνής σύγκρουσης Κρέοντα και Αντιγόνης
- Podcast με θέμα τη σύγκρουση Αντιγόνης Κρέοντα και ό, τι αυτά τα δύο πρόσωπα αντιπροσωπεύουν
- Επίσης, στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών στη Β Λυκείου εφαρμόστηκαν Σχέδια διδασκαλίας με την αξιοποίηση διαδραστικών συστημάτων
- Στο μάθημα των Λατινικών ακολουθήθηκε η μέθοδος της διαφοροποιημένης διδασκαλίας, καθώς στο τμήμα παρακολουθούσαν και μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Τα φύλλα εργασίας καθώς και τα επαναληπτικά διαγωνίσματα ήταν διαφοροποιημένα και προσαρμοσμένα στις ανάγκες των μαθητών.
- Στο πλαίσιο του μαθήματος Νεοελληνική Γλώσσα της Γ’ Λυκείου, οι μαθητές του τμήματος Γ2 ασχολήθηκαν με το ιδιαίτερα επίκαιρο και ανθρώπινο θέμα της τρίτης ηλικίας, το οποίο συνδέεται άμεσα με τα προσωπικά βιώματα, τις οικογενειακές εμπειρίες και τις κοινωνικές παραστάσεις των εφήβων.
Αξιοποιώντας τη θεωρητική ενότητα «Η πειθώ στη διαφήμιση», οι μαθητές εργάστηκαν σε ομάδες με στόχο τη δημιουργία μιας πολυμεσικής διαφήμισης κοινωνικού χαρακτήρα, με κεντρικό άξονα τη στήριξη, την αποδοχή και τον σεβασμό προς τα άτομα της τρίτης ηλικίας.
Μέσα από αυτή τη διαδικασία, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να προσεγγίσουν με ενσυναίσθηση και ευαισθησία τις ανάγκες και τα προβλήματα των ηλικιωμένων, να καλλιεργήσουν δεξιότητες συνεργασίας και ομαδικής δημιουργίας και, ταυτόχρονα, να βιώσουν τη χαρά της μάθησης μέσα από την πράξη. Το γεγονός ότι παρήγαγαν οι ίδιοι ένα αυθεντικό δημιουργικό έργο, ενίσχυσε την αυτοπεποίθησή τους και τους επέτρεψε να εκφραστούν ελεύθερα και υπεύθυνα για ένα ζήτημα κοινωνικής σημασίας.
Η δράση αυτή απέδειξε πως η γλωσσική παιδεία μπορεί να αποτελέσει γόνιμο έδαφος για την ανάπτυξη κοινωνικής ευαισθησίας και ενεργούς πολιτειότητας.
Φωτογραφικό υλικό από την προσπάθεια των μαθητών για πολυμεσική διαφήμιση.
Οι κοινωνικές διαφημίσεις των μαθητών:
Στο πλαίσιο του μαθήματος της Ιστορίας της Α΄Λυκείου οι μαθητές συμμετείχαν σε ένα συνεργατικό σενάριο με θέμα “Μεγάλος Αλέξανδρος – Η εκστρατεία, η πολιτική και η κληρονομιά του”. Μέσα από μια σειρά δραστηριοτήτων που περιελάμβαναν μελέτη πηγών, ομαδική εργασία, δημιουργία αφισών και διαδραστικές παρουσιάσεις, οι μαθητές ανέλαβαν ρόλους ιστορικών και ερευνητών, εξερευνώντας τις φάσεις της εκστρατείας, τις πολιτικές επιλογές του Αλεξάνδρου και τη διαχρονική του επιρροή.Έτσι κατόρθωσαν να κατανοήσουν τα ιστορικά γεγονότα, να τα συσχετίσουν με σύγχρονες καταστάσεις, αλλά και να εξασκηθούν στην κριτική προσέγγιση των πηγών.
Οι ομάδες εργάστηκαν με φύλλα εργασίας, σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία (GoogleDocs, Padlet, Canva, Jamboard) και ιστορικές πηγές από έγκυρους συνδέσμους. Το σενάριο ολοκληρώθηκε με παρουσιάσεις και αναστοχαστική συζήτηση στην τάξη.
Οι εργασίες των μαθητών 1η ::https://docs.google.com/presentation/d/1wwqgrUW24pMBqWipEQabS0mEnZR9Z-p319XfELtrlo0/edit?usp=sharing
- Μαθητές της Α΄τάξης συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Τοπικής Ιστορίας με τίτλο: «Πώς διασκέδαζαν οι γιαγιάδες, οι παππούδες και οι γονείς μας τις δεκαετίες ’60, ’70 και ’80».
Το φεστιβάλ πραγματοποιήθηκε με εξαιρετική επιτυχία την Παρασκευή 4 Απριλίου 2025, στον φιλόξενο χώρο του Χαλίλ Μπέη (Παλιά Μουσική) στην παλιά πόλη της Καβάλας, με τη συμμετοχή 20 σχολείων από όλο τον νομό.
Οι μαθητές παρουσίασαν ερευνητικές εργασίες και αναβίωσαν αυθεντικές μορφές ψυχαγωγίας που χαρακτήρισαν τρεις ολόκληρες δεκαετίες, προσφέροντάς μας μια μοναδική εμπειρία γεμάτη νοσταλγία, συγκίνηση και ιστορική αναδρομή.
Στην ιστοσελίδα του 1ου Λυκείου ανέβηκε ανάρτηση με πληροφορίες και φωτογραφικό υλικό από τη συμμετοχή μας.
- Στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας οι μαθητές διερεύνησαν το ζήτημα της Τεχνητής Νοημοσύνης στο πλαίσιο ενός μικροσεναρίου. Ζητήσαμε από το chatgpt να δημιουργήσει ένα ποίημα με τα γνωρίσματα της ποιητικής γραφής του Κ. Καβάφη. Στη συνέχεια δόθηκαν στου μαθητές φύλλα εργασίας με τις παρακάτω ερωτήσεις:
1.Γλωσσικό και Υφολογικό Ύφος:
Ποια κοινά χαρακτηριστικά εντοπίζετε ανάμεσα στα δύο ποιήματα ως προς τη γλώσσα, την ατμόσφαιρα και τη χρήση ιστορικών ή φιλοσοφικών αναφορών; Σε ποια σημεία το ποίημα της ΤΝ πλησιάζει το καβαφικό ύφος και σε ποια απομακρύνεται;
2.Θεματική Ανάλυση:
Ποια είναι τα κύρια νοήματα που εκφράζονται σε κάθε ποίημα; Πώς διαφοροποιείται ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουν την έννοια του χρόνου, της μοίρας ή της ανθρώπινης εμπειρίας;
3.Αισθητική Εμπειρία:
Ως αναγνώστες, πώς βιώσατε το κάθε ποίημα; Σας προκάλεσε κάποιο συναίσθημα το ποίημα της ΤΝ ή ένιωσατε πως “κάτι έλειπε”; Αναφέρατε συγκεκριμένα σημεία που σας προκάλεσαν εντύπωση θετικά ή αρνητικά.
4.Αναστοχασμός:
Πιστεύετε πως η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να δημιουργήσει «αληθινή» ποίηση ή απλώς μια επιφανειακή απομίμηση; Ποιο ρόλο παίζει η ανθρώπινη εμπειρία, το βίωμα και η συγκίνηση στην ποιητική δημιουργία;
Οι μαθητές στο σύνολό τους συμπέραναν ότι από τα ποιήματα που δημιουργεί η Τεχνητή Νοημοσύνη λείπει η «ψυχή».
- Στο πλαίσιο του μαθήματος “Αρχαία Ελληνική Γλώσσα” της Β΄Λυκείου, οι μαθητές, αφού χωρίστηκαν σε ομάδες, παρουσίασαν-την πρώτη ώρα- εν είδει θεατρικού σκετς τη σύγκρουση της Αντιγόνης και του Κρέοντα . Τη δεύτερη ώρα τα μέλη κάθε ομάδας έγραψαν συνεργατικά μία εργασία δημιουργικής γραφής που τους ζητούσε να δημιουργήσουν μία σύγχρονη εκδοχή της Αντιγόνης, τοποθετώντας της στη χώρα και κοινωνία της επιλογής τους. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές κατανόησαν τη διαχρονικότητα του θέματος της τραγωδίας και αντιλήφθηκαν ότι η σύγκρουση ιδεολογικοπολιτικών αξιών είναι αέναη.

- Επίσης, στο μάθημα της Ιστορίας στην Α΄ Λυκείου εφαρμόστηκαν Σχέδια διδασκαλίας με την αξιοποίηση διαδραστικών συστημάτων
- Έκδοση εφημερίδας. Οι μαθητές από τις τρεις τάξεις αναλαμβάνουν το ρόλο του δημοσιογράφου, ρεπόρτερ και αρθρογράφου και επιχειρούν με επιτυχία να εκδώσουν την πρώτη τους σχολική εφημερίδα 20 σελίδων με τίτλο “ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΣΧΟΛ(Ε)ΙΟ”
Τέλος με ερωτηματολόγιο αξιολόγησης από τους μαθητές των πρακτικών που εφαρμόστηκαν, με ημιδομημένες συνεντεύξεις με τον Συντονιστή των φιλολόγων, με συζητήσεις με συναδέλφους εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδας προσεγγίσαμε αφενός τον σχεδιασμό και αφετέρου τα αποτελέσματα της δράσης μας.Ακολουθούν τα ποσοστά της αξιολόγησης.